3D kaarten en gebouwen

De beste weergave van de werkelijkheid is de werkelijkheid zelf, maar omdat we die niet kunnen tonen via platte beeldschermen of drukwerk komt de driedimensionale weergave (3D) daar het dichtste bij. Middels driedimensionale opbouw van de verschillende beeldelementen kunnen wij objecten onder iedere gewenste hoek en voorzien van de juiste belichting laten renderen met een textuur(=vlakpatroon) dat de werkelijkheid zo natuurgetrouw mogelijk benadert. Het prettige van een driedimensionale weergave is dat je wel elementen kan weglaten en andere elementen kan benadrukken zodat men ook meer inzicht krijgt in de structuur en functionaliteit van de gebouwde omgeving. Daartoe kan men ook een vlucht door de 3D-weergave simuleren als animatie.

Beelden in het platte vlak kunnen razendsnel worden gegenereerd vanuit een bestand. Bij 3D-weergave met opvulling door texturen duurt dat beduidend langer. Ieder toegevoegd element vertraagt de weergave een beetje. De limiet is dan ook niet wat men wil laten zien, maar het aantal elementen wat men wil verwerken. In die zin is het net architectuur. Het aantal details bepaalt mede de kosten. In bijgaande voorbeelden kan men echter zien hoe een stationsomgeving tastbaar gemaakt kan worden.