Qbuzz / U-OV lijnennetkaart Utrecht 2014

Qbuzz heeft na lang touwtrekken uiteindelijk toch de concessie Utrecht overgenomen van de stadsvervoerder GVU onder de naam U-OV. Qbuzz had een nieuw concept bedacht om de reiziger sneller op weg te helpen door de regio op te delen in een aantal “taartpunten” rondom het Centrum van Utrecht. Deze regio’s kregen hun eigen kleur en symbool die in elke uitingen terug komen, zo ook in de kaart.
Bussen die rijden vanuit de buitenwijk naar het centrum hebben hun nummer in een rood vlak met een “Domtoren” symbool, corresponderend met het Centrum. Bussen die van het centrum wegrijden hebben hun nummer in de kleur van de taartpunt waarin hun eindpunt ligt samen met het corresponderende symbool.

Wij hebben enkele jaren ervaring met het maken van lijnennetkaarten en stonden voor de uitdaging om deze nieuwe aanpak in een kaart om te zetten. Uiteindelijk is er voor gekozen om de verschillende “taartpunten” weer te geven door de kleur enkel te gebruiken in de teksten van de eindbestemmingen en de wijknamen. Een klein overzichtskaartje maakt de diffuse grenzen van de regio’s duidelijk.
De bussen, die van zichzelf dus geen kleurcodering kunnen hebben omdat deze anders in conflict komen met de regio’s, zijn lichtgrijs met een donkergrijze bis. De buslijnen zijn door een ingenieus lijnenspel nog steeds individueel te volgen. In het register komen de verschillende regiokleuren weer terug.

Naast de drie regiokaarten en een overzichtskaart van het gehele gebied, heeft Carto Studio ook zorg gedragen voor de kaart in de tram richting Nieuwegein/IJsselstein en voor ongeveer 700 halteomgevingskaarten die in de halte abri’s staan.

Reacties gesloten.